Uw nieuwe coördinator stelt zich voor

Voorzitster van Vrienden Opera Ballet Vlaanderen vzw, Ria Schellens, aan het woord: “De laatste maanden, na het vertrek van Stijn, hebben de Vrienden gezocht naar een nieuwe coördinator. We ambieerden iemand die met hart en ziel in de opera- en balletwereld betrokken wilde worden, iemand die vlot en ijverig is en prettig in de omgang, kortom iemand die je niet zo maar op een blauwe maandag tegen het lijf loopt. Maar de sterren waren ons gunstig gezind. Want we zijn ervan overtuigd dat we met Wim Van Bree de coördinator hebben gevonden waar we van droomden. Hij stelt zich graag zelf aan jullie voor”.

Mijn verhaal, in wat toen nog de Vlaamse Opera heette, begint in 1993. Op aanraden van mijn wiskundeleraar – die nog altijd abonnee is – ging ik naar Manon Lescaut kijken. Nu, bijna 25 jaar later, kan ik terugkijken op een divers parcours in dit huis, dat me zo nauw aan het hart ligt.

Na mijn master Engels en Nederlands aan de KU Leuven, volgde ik er ook nog een razend interessante opleiding Culturele Studies. Als stageplek koos ik de promotie-afdeling van de Vlaamse Opera. Ik voelde me er meteen als een vis in het water. Omdat er iemand nodig was om de toen nog uiterst prille website uit te bouwen, tekende ik op 1 januari 2001 mijn contract. In die eerste jaren was ik “webmaster”, een al lang ter ziele gegane titel. Ik ondersteunde ook de promotie-afdeling. Al snel breidde mijn actiegebied zich ook uit naar de ticketing en CRM – het customer relationship management – en zo stond ik mee aan de wieg van het eerste kaartje dat online werd verkocht in de opera.

Toen Aviel Cahn in 2008 startte als artistiek directeur van de opera, leidde dat, zoals zo vaak in dergelijke situaties, tot een aantal personeelswissels. Hij vroeg me om de leiding van de afdeling marketing over te nemen en zo mee vorm te geven aan zijn visie op opera. Het werden uitdagende, spannende en onwaarschijnlijk leerrijke jaren. We realiseerden als marketingteam veel waar we, denk ik, erg trots op mogen zijn. Zo zorgden we voor een aanzienlijke verjonging van het publiek, van gemiddeld 58 jaar in 2008 tot 47 jaar nu. We rolden een succesvolle online strategie uit en maximaliseerden de inkomsten uit kaartverkoop; vandaag verloopt die voor meer dan 60% online. Het aantal mensen dat voor de eerste keer naar de opera kwam, groeide gestaag in de tijd dat ik voor dit huis werk. Voor onze promotiecampagnes werkten we samen met grote namen als Magnumfotograaf Carl De Keyzer en kunstenaars als Maurizio Cattelan, Koen van den Broek en Kati Heck. Omdat iedereen het belangrijk vond dat het contact met onze klanten zo veel mogelijk werd gecentraliseerd, werd ik door de jaren heen ook eindverantwoordelijke voor de  publieksontvangst, voor onze bedrijven- en sponsorwerking én voor de Vriendenwerking. Nu de fusie al even achter ons ligt, staat Opera Ballet Vlaanderen onbetwistbaar sterk op de kaart.

Rode draad doorheen al die jaren is sowieso mijn liefde voor wat we op de planken brengen: ik ben een opera- en sinds een aantal jaar ook balletmissionaris, die er stellig van overtuigd is dat wie één keer dat overweldigende gevoel ervaart van een voorstelling waar alles klopt, verkocht is voor het leven. Na al die jaren van heel veel bordjes tegelijk in de lucht houden ga ik mij nu dan ook, met alle expertise in mijn rugzak, focussen op wat voor ons als Opera Ballet Vlaanderen misschien wel het allerbelangrijkste is: u, onze klant, onze supporter. Ik wil als customer relation manager en coördinator van de Vrienden, samen met alle leden van mijn team, nog beter de vinger aan de pols houden van wat er leeft bij ons publiek. Ik wil u nog dichter bij onze artiesten brengen, ik wil het welkomstgevoel dat we telkens opnieuw proberen te geven, nog warmer maken.

Opera Ballet Vlaanderen is zonder twijfel mijn tweede thuis en dat thuisgevoel wil ik met zo veel mogelijk mensen delen. Ik kijk er dan ook ontzettend naar uit u in de komende weken en maanden persoonlijk te leren kennen.

 

 

Share on :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *