Maak kennis met de nieuwe Company Manager van Ballet Vlaanderen

Eind september startte Kiki Vervloessem als Company Manager van Ballet Vlaanderen, zij zal de dagdagelijkse werking van het gezelschap in goede banen leiden. Wie is Kiki Vervloessem nu eigenlijk? Ze stelt zich met alle plezier voor aan de Vrienden.

Kiki is al heel vroeg was al heel vroeg benomen door dans. In de jaren ‘70 stond ze urenlang voor de televisie te dansen op nummers van de Pointer Sisters en Kate Bush. “Het was dan ook een logisch gevolg dat mijn moeder mij op 6-jarige leeftijd inschreef voor balletles. Mensen die mij goed kennen, zullen beamen dat ik dans ademen. Ik heb nooit een andere hobby gedaan en heb lange tijd heel actief gedanst in verschillende gezelschappen en heb daarnaast ook les gegeven. Ik ben ongeveer 12 jaar geleden gestopt. Ik was altijd graag met veel dingen tegelijk en wilde nooit echt kiezen tussen dans of studies. Mijn actieve jaren zijn dan wel voorbij, ik volg dans en ballet nog steeds op de voet en ga zowel in binnen- als in buitenland naar voorstellingen bewonderen. Ik denk dat ik, op een of twee voorstellingen na, alles van Ballet Vlaanderen heb gezien.”

Naast het dansen volgde Kiki Filosofie en Culturele Studies in Leuven en nog steeds was dans een rode draad. “Tijdens mijn studies schreef ik publicaties over dans en was ik daarnaast ook geïnteresseerd in andere podiumkunsten. Zo heb ik gewerkt als dramaturge in het Toneelhuis en werd ik bestuurslid bij kleine en grote culturele instellingen. Ik zit nu zo’n 15 jaar in besturen van verschillende instellingen. Ik was ook zes jaar cultureel adviseur van voormalig burgemeester Patrick Janssens en tot voor kort woordvoerster van de Nationale Lotterij. Maar ik bleef steeds met dans bezig. Zo vroeg Jan Decorte me om te dansen in een productie van hem, toen ik als dramaturge werkte in het Toneelhuis en werkte ik een aantal jaar geleden mee aan de voorstelling Dinska Bronska van het MartHa!tentatief. Het is natuurlijk geweldig dat ik in mijn nieuwe functie dans terugvind.”

De afgelopen jaren heeft de kersverse Company Manager vele producties van Ballet Vlaanderen de revue zien passeren. Voor haar favoriete voorstelling gaat ze niet meteen voor pure schoonheid. “Ik vind het belangrijk dat een dansgezelschap iets doet met de productie, dat ze het zich eigen maken. Dat gevoel overheerste bij mij tijdens de productie Cinderella uit 1991 van Peter Anastos. Wat Ballet Vlaanderen daar toen deed, kon geen enkel ander gezelschap doen, het geheel stond er en het paste helemaal. Chronicle van Martha Graham had me vorig seizoen aangenaam verrast, want ik dacht dat we een cover zouden zien van de originele choreografie, maar dat was absoluut niet het geval. Je zag echt dat ze als groep de vrijheid hadden in het dansen van dit stuk en ze voegde er zelf iets aan toe. Ook hier maakte ze het materiaal zich eigen en dan pas zie je waartoe ze in staat zijn.”

Chronicle by Martha Graham (c) Filip Van Roe

Kiki kijkt met veel enthousiasme uit naar haar nieuwe functie, al is ze niet meteen overtuigd van haar functietitel. “Ik krijg een beetje de kriebels van het woord ‘manager’ (lacht). Ik associeer manager altijd met controleren en beheersen en daar hou ik zo niet van. Er moet eigenlijk voor veel gezorgd worden, niet alleen voor onze dansers, maar voor het hele artistiek team, de kunstvorm, het publiek, techniek, de Vrienden en ga zo maar door. Dat is een taak dat ik niet alleen ga en kan doen, maar dat we met de hele company moeten verwezenlijken. We mogen niet vergeten dat we nog een redelijk jong gezelschap zijn, in 1969 zijn we ontvoogd van de Opera, ik ben 2 jaar jonger dan Ballet Vlaanderen (lacht). Dat wil zeggen dat elke ontwikkeling internationale allure kan hebben, want met social media wordt alles door dansers en publiek gedeeld. Het culturele landschap alsook het gezelschap verandert voortdurend, daarom is het belangrijk om een duurzame basis te creëren om dergelijke veranderingen te kunnen verdragen. Vele klassieke balletgezelschappen volgen precies de complexiteit van dans in onze huidige samenleving niet. Dan gaat het niet persé over training, maar over hoe vertalen we klassieke verhalen naar een relevante hedendaagse context. Als je kijkt naar Giselle van Akhram Kahn, dat is klassiek ballet maar van deze tijd. Het feit dat Ballet Vlaanderen nog een jong gezelschap is, maakt dat het nog kneedbaar is. We moeten meer vertellen aan ons publiek en de deuren open zetten, dat ze zien waarvoor ons gezelschap staat.”

Artistiek directeur Sidi Larbi Cherkaoui is geen onbekende voor Kiki. “Ik ken hem van bij Eastman en we verwachten uiteraard veel van elkaar. Ik ping pong graag over en weer met ideeën, maar het is natuurlijk niet leuk als je de tafel moet opklappen en alleen moet spelen. Het is dan ook belangrijk om elkaar goed te leren kennen zodat we samen grote dingen kunnen verwezenlijken. We moeten goed om ons heen kijken wat er zich in het culturele veld, maar ook in de wereld, afspeelt. En dan nadenken over wat we willen vertellen aan het publiek. Misschien moet ik hem ook eens vragen of hij van Kate Bush houdt (lacht).” Als Kiki de vrijheid zou krijgen om zelf één productie te programmeren, had ze een wel heel opmerkelijke keuze “Ik zou aan Larbi vragen om iets te maken voor Ballet Vlaanderen. Een creatie meemaken van het begin tot een afgewerkt product, is het mooiste dat er is. Ik wil een uitzonderlijke chemie zien, zoals ik zag in Cinderella en Chronicle. Ik vraag niet meer dan zo’n prachtig creatieproces mee te maken als Company Manager.”

De nieuwe Company Manager van Ballet Vlaanderen staat te popelen om aan haar nieuwe functie te beginnen en kennis te maken de medewerkers en het publiek van het gezelschap. Uiteraard hoopt ze ook zo snel mogelijk de Vrienden te mogen ontmoeten.

Share on :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *